Groene Loper Stadsentree (2)
Neem De Oude Morsch mee in de Groene Loper Stadsentree!
Dat was de boodschap van het bestuur aan wethouder Ashley North en projectleider Maarten van Oosterom tijdens de Startbijeenkomst Groene Loper Stadsentree op dinsdagavond 14 januari 2025 in de foyer van het Stadhuis. En niet zonder resultaat. In november, als het eerste schetsontwerp klaar is, gaan we met de projectleider om tafel zitten. Dan kunnen we zien welke effecten de plannen op onze buurt hebben, en hoe we ervoor kunnen zorgen dat de Oude Morsch veiliger, schoner en groener wordt.
Omdat de Steenstraat onderdeel uitmaakt van de Groene Loper en er onderzoek wordt gedaan naar vergroening van de Beestenmarkt, leek het erop dat onze buurt helemaal is vergeten in de plannen. Dat is om twee redenen bezwaarlijk.
Een: het is zeer waarschijnlijk dat de druk op onze buurt zal toenemen als Stationsweg en Steenstraat autoluw en groen worden. Nog meer mensen die hun auto tot aan de paaltjes in de Narmstraat en de Morsstraat rijden om snel eten of boodschappen te halen. Nog meer mensen die een parkeerplek zoeken in onze wijk, en nog meer mensen die doelloze rondjes rijden omdat ze niet weten dat je er niet aan de andere kant uit kunt. Dat zou echt superjammer zijn, want we hebben een fantastisch mooie wijk, met het Wereldmuseum, de Stadstimmerwerf, de Historische Haven, de kazerne, de Morspoort, Molen de Put, het Brandspuithuisje, en last but not least: een standbeeld van good old Rembrandt. Al die pracht kan veel beter tot zijn recht komen als onze wijk wordt meegenomen in de plannen voor de Groene Loper Stadsentree.
Twee: In de Oude Morsch wordt héél veel gewandeld en rondgekeken. De 1 miljoen (!) mensen die jaarlijks de Singelparkroute lopen, wandelen vanuit de museumtuin langs de Morspoort naar Park de Put. Het Gilde Leiden leidt duizenden mensen per jaar dwars door de Oude Morsch, om uitleg te geven bij allerlei historische panden. Ze wandelen door de Narmstraat, de Kruisstraat, de Smidsteeg en het Kort Galgewater om uit te komen bij Park de Put, waarna ze de Rembrandtbrug oversteken. Veel studenten en medewerkers van de universiteit gebruiken de Eerste Binnenvestgracht als fiets- en loopverbinding met het station. Als de Stadsentree de eerste Groene Loper naar de binnenstad is, dan moet de Morsstraat de tweede worden. Alle mensen die hun auto parkeren in de Morspoortgarage, lopen via de Morsstraat naar de binnenstad. Die garage verdwijnt binnenkort, en in plaats daarvan komen honderden nieuwe woningen. De toekomstige bewoners zullen allemaal door de Morsstraat naar de binnenstad lopen. En dat geldt ook voor de mensen die vanaf de toekomstige bushalte bij de Morspoortbrug uitstappen om naar de stad te gaan. Alle reden om ook de Morsstraat te veranderen in een Groene Loper.
Kortom: onze kleine wijk is nu een witte vlek tussen twee ingrijpende herinrichtings- en bouwplannen. Dat kan beter: voor bewoners, bezoekers en ondernemers.
Wordt vervolgd!
Malou van Hintum